Ring oss: 08-525 08 300

    Därför satsade Din Klinik på digitala vårdmöten

    Att digitalisera en vårdcentral är inget enkelt arbete. Samtidigt har patienterna både krav och förväntningar på att vården ska erbjuda olika digitala tjänster, och de som ännu inte tagit steget känner pressen öka. Men hur kommer man egentligen dit? Och är det värt ansträngningen?

    Martin Öst är verksamhetschef och specialist inom allmänmedicin på Din Klinik i Göteborg. Han har drivit arbetet mot att kunna erbjuda digitala videomöten och tjänster i ett drygt år, och börjar så sakta skörda frukten av sina ansträngningar.

    "Vi behöver kunna erbjuda videomöten primärt för att öka tillgängligheten, men också för att kunna effektivisera mötet mellan patient och läkare eller sjuksköterska"

    - Behovet för digitala vårdcentraler har ju funnits länge, så för oss var det självklart att ta chansen när det blev juridiskt möjligt. Vi behöver kunna erbjuda videomöten primärt för att öka tillgängligheten, men också för att kunna effektivisera mötet mellan patient och läkare eller sjuksköterska utan att för den skull minska tiden i själva mötet. 

    - Idag har vi färdiga mallar för den som söker för en akut åkomma eller allergi. Patienten svarar på mallen och sen kommer den rakt in i vårt datasystem med labbsvar på exempelvis snabbsänka och liknande. Sen kan läkaren även se hela patientens formulärsvar direkt, det vill säga att vi kan spara in tid på de frågor vi slipper ställa under mötet, och kan istället fokusera på att fråga om vi uppfattat situationen rätt.

     

    kategori: 
    Aktuellt

    albacross