Kostnadsfritt webinar för vårdgivare: Professionella möten via telefon – Ett webinar för dig som möter vårdsökande i telefon

Wx3 Telecom presenterar nu tillsammans med Sjuksyrra AB ett kostnadsfritt webinar om samtalsmetodik och hur man hanterar svåra och hotfulla samtal över telefon. En fördjupning av kursen har hållits på många vårdcentraler runtom i Sverige och fått fina omdömen. På webinariet kommer du att erbjudas värdefull information att ta med dig och testa i din verksamhet. Deltagare på fördjupningskursen har berättat att kursen gett nya insikter och att samtalen efter kursen upplevts mer tillfredsställande för vårdsökande och personal samt hur det ökat patientsäkerheten. Anmäl er HÄR. 

Webinar för vem? 

Vi vänder oss till dig som arbetar, är ledare eller ansvarig chef inom hälso- och sjukvård. 

Om föreläsaren 

Monica Nordqvist har arbetat som sjuksköterska och specialistsjuksköterska i över trettio år. Hon har lång och bred erfarenhet av sjuksköterskeyrket och har arbetat inom många olika områden (akutsjukvård, barnsjukvård, primärvård, sjukvårdsupplysning 1177, resevaccination, geriatrik och kommunal hälso & sjukvård). Idag arbetar hon som biträdande verksamhetschef på en större vårdcentral i Stockholm. Hon har hållit denna kurs ett flertal gånger för olika typer av vårdcentraler runtom i Sverige. 

VAD VI GÅR IGENOM 

Samtalsmetodik

I vårt webinar kommer vi gå igenom hur de fem grundstegen i samtalsmetodiken ser ut och ska gå till för att samtalet ska bli så bra som möjligt. I utbildningen kommer vi också identifiera eventuella fallgropar som kan dyka upp under samtalet, hur du undviker och hanterar dem. Vi föreslår konkreta verktyg och metoder, till exempel vilka fraser som skall användas för att inleda samtal samt hur ett samtal kan avslutas på ett patientsäkert sätt och med gott bemötande. Det spelar ingen roll om du aldrig hört talas om samtalsmetodik eller om du har bra koll, vi kommer gå igenom metodiken så att det blir givande för alla kunskapsnivåer.

Hotfulla samtal 

Som sjuksköterska vet du aldrig vad som kan hända under en arbetsdag och tyvärr sker det att vårdsamtal ibland blir hotfulla. Det kan bidra till en osäker arbetsmiljö eller i värre fall skapa trauman. I webinaret går Monica igenom hotfulla situationer som kan uppstå, kategoriserar olika typer av hotfulla samtal och hur man hanterar dessa samtal. Du får hjälpmedel som ökar tryggheten för dig som sjuksköterska.

VAD NI FÅR UT AV DET 

Ökad trygghet 

Vi lovar att du efter webinariet med hjälp av den kunskap som du får gällande hotfulla samtal kommer bli tryggare när det kommer till att hantera alla typer av patientsamtal. Att ha vetskap kring vad man ska göra vid eventuella hotfulla situationer gör att man känner sig mer förberedd och trygg inför en oförutsägbar arbetsdag.

Ökad tillgänglighet 

Som det ser ut idag är arbetssituationen tuff för många sjuksköterskor. Varje minut är ofta inplanerad och arbetsbelastningen är hög. Man förväntas svara på samtal från många patienter per timme och det är höga krav på patienttillgängligheten. Med hjälp av de hjälpmedel ges under webinariet kommer ni att få bra metoder som hjälper er att ge rätt typ av vård som samtidigt är tidseffektiv och inte skapar långa telefonköer.

LÅTER DETTA INTRESSANT?

Anmäl er HÄR