5 tips för hur du förbättrar din kundtjänst

För att upprätthålla en god relation med kunder och ha koll på hur ni som företag uppfattas är det viktigt att alltid vara tillgänglig för kunders önskemål och eventuella klagomål. Att ha en bra kommunikationslösning och en bra företagsväxel är något som värderas högt hos konsumenter, även om ny teknik som chattbotar finns tillgängligt. Konsumentverket har under 2023 gjort en undersökning kring hur konsumenter rent generellt upplever kundtjänster inom olika branscher. Studien visar tyvärr att många konsumenter inte är nöjda med den service de får. Länken till konsumentverkets undersökning hittar ni HÄR

70% i undersökningen svarade ja

I undersökningen ställdes frågan ”Hur många gånger under det senaste året har du behövt höra av dig till ett företag eller deras kundtjänst för du har haft problem med en vara eller tjänst?” till 1030 deltagare och av de som svarade var det 70% som svarade ja och de fick bli underlag i undersökningen. 

Studien visade att det var 58% av de tillfrågade som ringde till en företagsväxel för att komma i kontakt gällande sin förfrågan. Upplevelsen för de tillfrågade var att det tog tid att ta kontakt med kundtjänst och att det var jobbigt. 22% sa att de behövde sitta i telefonkö för att komma fram till en telefonväxel under arbetstid. 

Det man kan konstatera är att det finns en del att jobba på när det kommer till kundservice. I artikeln nämner konsumentverket ett par tips för hur ni kan arbeta smartare med kundtjänst och se till att förbättra en så viktigt sak för ett företag som kommunikationen med kunderna. Vi har listat dessa tips nedan. 

  1. Var tydlig med kontaktuppgifter – se till att det står klart och tydligt på hemsidan, i eventuella mail och så vidare HUR man kontaktar er. 
  2. Kommunikationslösningen ska vara för alla – ha med er att vissa saker, som till exempel knappval, kan vara svårt för funktionsvarierade. Se därför till att i början av röstsvaret informera om att man kopplas automatiskt till en telefonist om man väntar kvar efter information om knappval. 
  3. Tydlighet vid reklamation – Var tydlig med information om hur konsumenter reklamerar varor. Alternativt om de har klagomål eller hur de gör för att framföra missnöje eller funderingar så att kunden är med på hur processen kommer se ut och när hen får den återkoppling som önskas. 
  4. Dokumentera konversationer – Om du erbjuder konsumenter att kontakta dig via formulär, chatt eller liknande, informera kunden om att de kan spara exempelvis chattkonversationer och hur de gör det i så fall. 
  5. Det juridiska – Fundera kring vad du har rätt att kräva från konsumenter. Till exempel får du inte kräva att avtal måste sägas upp muntligen, utan ge konsumenter andra möjliga tillvägagångssätt. 

 

Hjälp med telefonväxlar och kommunikationslösningar

Vi på Wx3 har lång erfarenhet av att hjälpa företag med företagsväxlar, telefonilösningar, molnbaserad telefonväxel och kommunikationslösningar i det stora hela. Vi har även en återuppringningsfunktion som minskar telefonköer, erbjuder statistik som gör att ni har information kring ringflödet och kan anpassa ert arbetssätt efter hur kunder ringer in. Vi erbjuder inte bara telefonväxlar utan även chattfunktion, verifiering med mobilt BankID, videosamtal och mycket mer om det efterfrågas. Allt detta till ett konkurrenskraftigt pris. Hör av er redan idag för en kostnadsfri rådgivning för hur vi kan hjälpa er med er kommunikationslösning! Boka rådgivning HÄR