En kommunikationslösning perfekt för hotell 

Best Western Hotel Danderyd är ett mindre och personligt hotell med 37 rum som använder sig av Wx3 Telecoms kommunikationslösning. I dagsläget jobbar det 11 personer på hotellet och vi har haft ett samtal med hotellchefen Mikael Wallerius om hans upplevelse av Wx3:s telefonilösning och hur den fungerar på deras hotell. Mikael har jobbat i hotellbranschen i 20 år och har alltid lockats av branschens charm och den personliga kontakt som finns där. Innan han började arbeta på Best Western Danderyd så arbetade han på hotellet “The Public” i Åkersberga som även de använder Wx3:s kommunikationslösning. 

“När jag kom till Best Western Hotel i Danderyd och fick höra att de använde sig av Wx3:s telefonilösning, blev jag lättad och mycket glad. Det är en telefonilösning jag arbetat med tidigare och jag kan inte minnas att jag någonsin har haft problem eller varit missnöjd med produkten.” berättar Mikael. 

Mikael fortsätter med att som hotell har man oftast extremt mycket leverantörer, allt från företagstelefoni till matleverantörer. För att man ska kunna arbeta smidigt och harmoniskt är det viktigt att ha en snabb och effektiv kommunikation med leverantörerna om det skulle uppstå problem eller frågor. Han säger: 

“Den service och förväntan på leverans som jag har fått av Wx3 support har varit över förväntan. När det kommer till allt från produkter till service – allting har bara funkat! Om det har varit något problem eller om vi velat göra en ändring så skickar vi ett mail till supporten och sen har det alltid löst sig på nolltid.” 

Mikael fortsätter berätta hur han aldrig varit med om att det rent tekniskt har varit något strul med Wx3:s kommunikationslösning, men att de ibland har behövt ändra om kring vissa saker i telefonväxeln. 

“Man får aldrig ett “nej” eller “det går inte” från Wx3 supporten utan ett snabbt svar som löser det man önskar få hjälp med. Jag som själv jobbar med service uppskattar verkligen hur man blir behandlad av Wx3:s support, den känns hjälpsam och familjär. Det är alltid ett bra bemötande och oavsett vad för problem man kontaktar dem för så får man bra och snabb hjälp.”

På hotellet använder de Wx3 Telecoms mobilapp MBX dagligen, personalen börjar alltid dagen med att logga in i telefonväxeln. Mikael använder bland annat appen för att skicka sms till kunder vilket enligt honom fungerar mycket effektivt men också för att koppla samtal. Mikael loggar även på sin privata telefon så att han slipper springa runt med dubbla telefoner under arbetsdagen. Själva telefonväxeln är smart och kan bland annat användas till att se om rum har städats, om kunder har checkat in eller ut, för väckning på rummen men också för att personalen ska kunna arbeta mer flexibelt. Mikael berättar: 

“Ibland är det så att jag är hemma, men jobbar, och hör att det är högt tryck i telefonväxeln från anställda på plats. Då kan jag enkelt logga in i appen hemma för att avlasta de som jobbar, så att de kan fokusera på att ta hand om gästerna på plats istället för att svara i telefon.” 

Personalen på Best Western Hotel Danderyd tycker om teknik men i och med att de har mycket teknik och leverantörer i olika former att hantera, så är det inte alltid det finns tid att gå på djupet kring hur allt fungerar. Enligt Mikael är Wx3:s kommunikationslösning bra på det sättet då appen är logisk och går snabbt att lära sig, men om det inte finns tid är Wx3:s support alltid där som en stöttepelare. Det är såklart viktigt att kommunikationslösningen inte är en börda där man känner att man behöver bli expert på produkten för att kunna hantera den utan enbart ett hjälpmedel för förbättrat arbete. Han säger avslutningsvis: 

“Jag tycker att produkten är väldigt logisk i sig, appen är väldigt tydlig och enkel. Men ibland stöter man på funktioner som man inte sett tidigare eller inte lagt på minnet hur de fungerar. Det brukar vara enkelt att lära sig men om tid inte finns är supporten en stor hjälp vid sådana tillfällen.”