Allmänna Villkor Företag

 

Allmänna Villkor Företag

Rev. 20250104

1.       ALLMÄNT

Dessa Allmänna villkor gäller mellan Wx3 Telecom AB (”Wx3”), organisationsnummer 556613-6593, och den Kund, dvs företag, organisation eller fysisk person som köper/abonnerar på en eller flera av Wx3s Tjänster (Parterna). Dessa Allmänna villkor utgör en del av det Avtal som träffats mellan Wx3 och Kund. Om inget annat avtalats gäller i första hand de kundspecifika villkor som parterna överenskommit i kundspecifikt Avtal / Avtalsspecifikation, samt i andra hand Allmänna villkor. Avtal ska, såvida inget annat är överenskommet, anses vara ingånget när Kunden har undertecknat Avtalet, vid Kundens skriftliga viljeförklaring eller då börjat tillhandahålla den beställda Tjänsten. Avtalets ingående är villkorat av att Kunden blir godkänd vid kreditprövning. De åtagande Wx3 gör inom ramen för Avtal och Allmänna villkor kan ändras till följd av tillämpliga svenska och internationella regleringar.

 

2.       DEFINITIONER

Abonnemang: Avtal om anslutning till Wx3s nät med vilket följer ett särskilt telefonnummer.

Avtal: Dessa Allmänna villkor samt övriga handlingar som utgör del av parternas överenskommelse såsom skriftligt erbjudande, tjänstebeskrivning, beställning mm.

Tjänst: Telefoni eller kommunikationstjänst och andra teletjänster i Wx3:s nät. T.ex. anknytningar kopplade till en telefonväxel med tillhörande funktioner, svarsgrupp, talsvar m.m.

Bindningstid: Den överenskomna tidsperiod som Abonnemang eller Tjänst minst skall gälla.

Kund: Fysisk (myndig) eller juridisk person med vilken Avtal ingåtts.

Wx3: Wx3 Telecom AB, Leverantör av Tjänster och Abonnemang. Österögatan 1, 164 40 Kista // www.wx3.se.

Wx3s Kundservice nås via www.wx3.se eller telefonnummer 08-5250 8300

3.       TJÄNSTENS INNEHÅLL

Den av Kund valda Tjänsten framgår av övriga delar som utgör del av Avtal så som Avtal / Avtalsspecifikation och/eller produktinformation som gäller för varje enskild Tjänst.

Wx3 utvecklar löpande sina Tjänster. Wx3 förbehåller sig rätten att med tre (3) månaders varsel upphöra med tillhandahållande av Tjänst.

Wx3 har även rätt att ändra eller modifiera Tjänst avseende struktur, omfattning samt funktion. Eventuell påverkan på Kund orsakad av sådan ändring skall begränsas i så stor utsträckning som möjligt. Ändring eller modifiering av Tjänst kan påverka eller orsaka att Kundens egen utrustning kan behöva anpassas. Kunden ansvarar för anpassning av sin egen utrustning. Wx3 skall informera Kund med minst en (1) månads varsel om förändring som väsentligt påverkar avtalad Tjänst om förändringen kan anses vara till nackdel för Kunden. Om förändringen enligt ovan är till väsentlig nackdel för Kunden, har denne rätt att skriftligen säga upp Avtalet med verkan från det att ändringen trätt i kraft. Sådan uppsägning skall ha kommit Wx3 tillhanda senast tio (10) dagar före ändringens ikraftträdande.

Wx3 kan inte garantera att Tjänst kommer att fungera felfritt utan störningar, t.ex. störningar i Internetförbindelse, bandbredd eller mobilnät kan komma att påverka kvaliteten i Tjänsten. Vissa Tjänster kan endast användas under förutsättning att kapaciteten i Internetförbindelse och/eller mobilnät är tillräcklig. Wx3 kan inte garantera kapaciteten.

4.       KUNDÅTAGANDE

Kund ansvarar enligt följande;

  • Att ha för Tjänst nödvändiga anslutningar och annan för Tjänst nödvändig utrustning i enlighet med Tjänstevillkor, produktinformation eller Avtalet i övrigt. Till exempel tillgång till Internet och/eller mobilnätverk med tillräcklig kapacitet.
  • Kunds implementation av prisplaner i egna system
  • Att inte, om inte annat skriftligen överenskommits, vidare- eller återförsälja eller på annat sätt överlåta eller vidarebefordra de Tjänster som tillhandahålls av Wx3.
  • Är betalningsansvarig för samtliga avgifter och kostnader som utgår enligt detta Avtal.
  • Om Avtal för juridisk person tecknas av någon som inte är firmatecknare eller annars saknar behörighet att ingå sådant Avtal, har denne personligt betalningsansvar.
  • Kund ansvarar för att denne förfogar över och använder för av Tjänst godkänd utrustning eller utrustning i enlighet med vad som följer av tjänstespecifikation eller Avtal i övrigt.
  • Kund skall förvara och använda av Wx3 till Kund utlämnade SIM-kort, PIN-koder, PUK-koder, identiteter, lösenord eller liknande för nyttjande av Tjänst på ett betryggande sätt. Kund är ensam ansvarig för att till sådan information ej kan utnyttjas eller brukas av obehöriga.
  • Kund är ensamt ansvarig för att till sådan information ej kan utnyttjas eller brukas av obehöriga.
  • Kund är ensamt ansvarig för nyttjandet av Abonnemang om Kund valt att frånkoppla användningen av PIN- och PUK-koderna. Vid förlust av SIMkort eller om koderna har förkommit eller riskerar att komma till obehörig användning, åligger det Kund att omedelbart anmäla detta till Wx3. Från att anmälan inkommit till Wx3 om att ett SIM-kort förkommit etc. och skall spärras ansvarar Wx3 för de kostnader som orsakats av obehörigt användande, såvida inte Kund förfarit svikligt eller grovt vårdslöst. Kunds betalningsansvar för fasta avgifter för Abonnemang och/eller Tjänst kvarstår dock oförändrat. Kund är skyldig att erlägga avgift under den tid Abonnemang och/eller Tjänst varit stängt enligt denna paragraf. Wx3 skall skyndsamt ersätta ett förlustanmält SIM-kort.
  • Kund ansvarar för att det sätt eller ändamål för vilket Kund använder Tjänst inte är olagligt eller annars enligt Wx3 kan uppfattas som oseriöst, anstötligt eller stridande mot god sed.
  • Kund ansvarar vidare för att det sätt eller ändamål som Kund använder Tjänst inte framkallar skada för Wx3 eller tredje man.
  • Kund är skyldig att skyndsamt meddela namn- och adressändring till Wx3, kontaktuppgifter återfinns i fotnot. Om Kund inte gör ändringsanmälan till Wx3 och Wx3 därav åsamkas merkostnader är Kund skyldig att ersätta Wx3 härför
  • Kund ansvarar för allt material som Kund tillför eller tillhandahåller vid användande av Tjänst. Med material avses bl.a. text, bild, ljud, data, video och länkar på internet. Kunds material, innehåll och utformning av personlig hemsida eller inlägg i diskussionsforum eller liknande får inte bryta mot lag, uppmana eller möjliggöra för annan att begå brott, skada Wx3 eller annan, eller i övrigt anses opassande eller stötande. Kund är vidare ansvarig för datavirus, kedjebrev eller andra utskick som besvärar andra användare. Kunds ansvar omfattar inhämtande av nödvändiga tillstånd för att ta emot, sprida eller lagra material.
  • Kund äger inte rätt att i något sammanhang söka obehörig åtkomst till anslutna nät eller datorresurser i Wx3s nät eller obehörigen använda, förstöra eller förvanska information i Wx3s direkta nät eller i övrigt anslutna nät. Kund får inte heller ta del av eller till utomstående vidarebefordra sådan information.
  • Kund garanterar att Abonnemang används på sedvanligt sätt d.v.s. Abonnemang används av fysisk person, inte som växelfunktion, eller gränssnitt för samtrafik. För det fall Wx3 misstänker att Kund ej nyttjar Abonnemang/Tjänst på sedvanligt sätt äger Wx3 rätt att omedelbart stänga av Kund från Abonnemang/Tjänst och säga upp Avtalet med omedelbar verkan.
  • Vid brott mot något av ovanstående äger Wx3 rätt att med omedelbar verkan stänga av Tjänst, spärra Abonnemang samt om Wx3 finner det lämpligt även säga upp Avtal. Wx3 förbehåller sig rätten att debitera Kund avgift för av Wx3 utförd åtgärd till följd av missbruk av Tjänst. Om skada uppkommer åligger det Kund att medverka till att begränsa den uppkomna skadan. Wx3 förbehåller sig rätt att, på polismyndighets begäran, spärra utrustning som anmälts stulen.

 

5.       UTRUSTNING

Om inte annat skriftligen överenskommits, lånar Kund utrustning av Wx3, under Tjänstens giltighetstid. Tillhandahållen utrustning är Wx3.s egendom och Kund kan ej överlåta denna till annan part. Wx3 förbehåller sig att kunna göra konfigurationsändringar på tillhandahållen utrustning. Kund ansvarar för att utrustningen förvaras på ett säkert sätt samt att ingen extern part får tillgång till att göra konfigurationsförändringar. Felanmälan på utrustning skall göras till Wx3 helpdesk.

 

6.       AVGIFTER

Avgifter utgår enligt Wx3s vid var tids gällande prislista om inget annat avtalats. Avgifter kan bestå av fasta och eller rörliga avgifter, eventuell engångsavgift, faktureringsavgift samt öppningsavgift. Samtliga avgifter är exklusive mervärdesskatt, övriga skatter eller eventuella pålagor. Wx3 har rätt att ändra sina avgifter för Tjänster under löpande avtalsperiod. Om sådan ändring är till nackdel för Kunden skall Wx3 skriftligen meddela Kunden senast 30 dagar i förväg. Kunden har rätt att inom tre (3) månader från sådant meddelande skriftligen säga upp berörd Tjänst. Om sådan uppsägning ej sker, anses Kunden har godkänt de nya avgifterna. Om parterna har avtalat om bindningstid gäller vad som framgår av punkt 17 Villkorsändring.

Oaktat ovan har Wx3 har rätt att omedelbart genomföra avgiftsförändringar under avtalstiden i det fall kostnader från tredjepartsleverantörer (tex. sms eller trafik) ökar eller på grund av lagändringar, prisjustering av underleverantör, skatt, valutakurser eller myndighetsbeslut som ligger utanför Wx3s kontroll. Om Kund inte kan nyttja de beställda Tjänster p.g.a. omständigheter utanför Wx3s kontroll ska det inte befria Kund från skyldigheten att erlägga tillämpliga avgifter. Wx3 har rätt att påkalla omförhandling av avgifter under pågående avtalstid i det fall Wx3 underleverantörer ändrar sina avgifter. Om inte parterna kan komma överens om förändrade avgifter inom två (2) månader från att Wx3 har påkallat omförhandling har Wx3 rätt att säga upp Avtal med trettio (30) dagars varsel.

Wx3 har rätt att en gång per år göra en indexförändring av de priser och avgifter som anges i Avtalet. En prisjustering med stöd av indexförändring kan första gången ske tidigast sex (6) månader efter det att Avtalet ingåtts. Indextalet för den oktobermånad som infaller året före det år då Avtalet ingås (basmånad) utgör indexets bastal. Om indextalet i någon påföljande oktobermånad (avräkningstidpunkt) har stigit i förhållande till indexets bastal kan priser och avgifter i Avtalet justeras med hänsyn till detta. Om inte annat anges ska SCB:s Konsumentprisindex (KPI) (1980=100) vara tillämpligt index. Wx3 meddelar Kunden om den aktuella indexförändringen senast trettio (30) dagar innan förändringen träder i kraft. En indexförändring ger inte Kunden rätt att säga upp berörd Tjänst eller Avtalet. Eventuella ytterligare villkor för indexering och tillämpligt index (om annat än SCB:s Konsumentprisindex (KPI)) anges i Avtalet, eller, om det inte uttryckligen anges i Avtalet, i enlighet med Wx3s vid var tid gällande prislista.

 

7.       SAMTALSPOTTER

Samtalspotter utgörs av ett teletrafiktillgodohavande i form av trafikminuter för Kund i Wx3s nät.

Tillgodohavandet beräknas med utgångspunkt i den för var tid gällande prislistan för Abonnemang. Bruksvärdet per trafikminut motsvarar det genomsnittliga priset över dygnet för trafikminuter enligt den prislista som gäller för Abonnemang vid användningstillfället eller beräkningstillfället, men fastställs slutligt vid användningstillfället. Samtalspott tillhör Abonnemang och medföljer Abonnemang vid överlåtelse.

Om Wx3 upphör att tillhandahålla den Tjänst som Abonnemang huvudsakligen avser eller av annan anledning än som anges i detta Avtal, häver Avtal, skall Wx3 till Kund erlägga ett kontant belopp motsvarande bruksvärdet av samtalspotten vid tidpunkten för Abonnemangsupphörandet eller från när tjänsten inte längre tillhandahålls. Beloppet beräknas som kvoten av det beräknade ackumulerade värdet av trafiktillgodohavandet (täljare) och det genomsnittliga dygnspriset för trafikminuter enligt Abonnemang (nämnare). Bruksvärdet av samtalspotten utbetalas inte i form av kontanta medel om Kund säger upp Abonnemang eller porterar Abonnemang till annan operatör. Detta gäller dock inte då Kunden utnyttjat sin rätt att säga upp Abonnemanget p.g.a. förändring av villkoren för Tjänst, varvid innestående medel återbetalas till Kunden.

8.       BETALNING

Betalning skall vara Wx3 tillhanda inom 30 (trettio) dagar från fakturadatum om inget annat anges på fakturan. Betalning skall ske i svensk valuta till det konto som anges på fakturan. Månadsavgifter faktureras i förskott, medan samtalstrafik faktureras i efterskott om inget annat är överenskommet. Avgifter erläggs enligt de rutiner som Wx3 från tid till annan tillämpar. Betalning anses vara fullgjord då pengar bokats mot avsedd faktura.

Wx3 kan begära betalning omgående om Kunds skuld till Wx3 överstiger den av Wx3 tillämpade kreditgränsen. Wx3 har rätt att stänga av Kunden från nyttjande av Tjänst när kreditgränsen är uppnådd och till dess att betalning är erlagd. Information om kreditgräns kan erhållas av Wx3. Kund är skyldig att betala fasta avgifter för Tjänst under den tid Tjänst är stängd till dess att Avtal upphör. Wx3 har rätt att ta ut en särskild öppningsavgift om avstängd Tjänst skall återupptas. Invändning mot faktura skall göras skriftligen senast 6 (sex) månader från förfallodagen. Även om invändning framställs skall Kunden betala ostridig del av det fakturerade beloppet senast på förfallodagen. Dröjsmålsränta utgår för den del av det tvistiga beloppet som Kund slutligen skall betala. Wx3 har rätt att ta ut faktureringsavgift på alla fakturor. Vid försenad betalning har Wx3 rätt att debitera dröjsmålsränta enligt räntelagen samt lagreglerad påminnelseavgift eller förseningsavgift. I det fall Kund även efter betalningspåminnelse är i dröjsmål med betalning får Wx3 stänga av Kund från Tjänsten till dess full betalning är erlagd. Wx3 äger även rätt att med omedelbar verkan säga upp Avtalet för Tjänsten, spärra eller återta icke avbetald hårdvara samt slutfakturera kund. Vidare äger Wx3 rätt att vid upprepade dröjsmål med betalning att med omedelbar verkan säga upp Avtal med Kund samt slutfakturera Kund.

Om Kund har önskemål om märkning av faktura, eller förändring av märkning av faktura, är det Kundens ansvar att skriftligen förse Wx3 med den informationen. Wx3 har rätt att fakturera merarbete i samband med märkning av faktura. Har Kunden underlåtit att informera Wx3 om särskilda önskemål om märkning av faktura äger Wx3 rätt att kräva in betalning av faktura oavsett.

Om Kund lämnat oriktiga uppgifter, har Wx3 rätt att spärra Abonnemang eller Tjänst för vidare användning till dess riktiga uppgifter erhålls alternativt säga upp Avtal med omedelbar verkan.

 

9.       IMMATERIELLA RÄTTIGHETER

Kunden äger inte rätt att nyttja Wx3s firma, varumärke, upphovsrätt eller annan immateriell rättighet utöver vad som ingår i Avtalet. Alla immateriella rättigheter som tillhandahålls av Wx3 förblir Wx3s om inte parterna överenskommer om annat. Wx3 har äganderätt till material och resultat oavsett medium som framkommer under Avtalets genomförande. Kunden får inte, utöver vad som skriftligen medgivits av Wx3 i Avtalet, använda, kopiera, ändra eller hantera programvara eller annat material som tillhör Tjänsten. Kunden får inte överlåta eller upplåta rätt till sådan programvara eller material till annan.

 

10.     TILLGÄNGLIGHET OCH SERVICE

Särskilda SLA-villkor anger, i förekommande fall, Tjänstens service- och tillgänglighetsåtaganden. Aktuella SLA-villkor kan erhållas genom kontakt med Wx3 helpdesk. Wx3s ordinarie helpdesk är öppen 8-17 vardagar, med undantag för lunchstängt mellan kl. 12 till 13.

Om inget annat avtalats har Wx3 rätt att utföra service, installation och programvaruuppdateringar under normal arbetstid.

Kund kan begära att Wx3 skall utföra åtgärd på annan tid mot debitering av särskild avgift enligt var tids gällande prislista. Vid installation och felsökningsåtgärder skall Kunden vid behov ge Wx3 tillgång till Kundens lokaler.

Kunden skall även bistå med resurser om Wx3 misstänker att fel och/eller installationsproblem beror på Kunds utrustning eller på omständigheter som står utanför Wx3 kontroll. I det fall fel kan hänföras till Kund har Wx3 rätt att debiteras kund för felsökningsarbete. Planerat eller akut planerat underhåll skall ej anses vara ett driftsavbrott eller Fel.

Om Tjänsten har varit obrukbar på grund av Fel i Tjänsten som beror på Wx3, har Kunden rätt till prisavdrag. Avdrag görs med belopp motsvarande den obrukbara Tjänstens fasta avgift räknat för den tid Felet varat från den tidpunkt då Felet anmäldes till Wx3. Ersättning enligt denna punkt ska dock inte tillämpas om Parterna kommit överens om viten för särskilda servicenivåer eller annan ersättning på grund av Fel i Tjänsten. Begäran om ersättning skall ske skriftligen inom sex (6) veckor. Beloppet måste överstiga 100kr för att utbetalas.

Med ”Fel” i Wx3s Tjänst menas ett fel som avsevärt påverkar Tjänsten. Exempel är om en hel växel är ur bruk eller om ett stort antal användare hos Kunden inte kan ringa eller ta emot samtal, eller om en majoritet av inkommande och utgående samtal misslyckas. Ett fel som förhindrar att mer än 30% av användarna för att utnyttja tjänsterna är alltid kategoriseras som ett större Fel. Som Fel anses inte sådana fel vara, som inte hindrar Kunden från att använda Tjänsten eller som endast är av mindre betydelse för Kunden.

Wx3 ansvarar endast för Fel som beror på Wx3. Wx3 har exempelvis inte skyldighet att avhjälpa Fel eller ge prisavdrag:

  1. a) då Felet beror på annans nät, eller;
  2. b) då Felet har orsakats av ogynnsamma sändnings eller mottagningsförhållanden för tele-radiokommunikation, eller;
  3. c) då Felet orsakats av virus eller andra angrepp i Kundens eller tredje mans programvara, eller då Felet på annat sätt orsakats av tredje man eller genom omständigheter utanför Wx3s kontroll och om det inte skäligen kan anses att Wx3 ska avhjälpa Felet.

Eventuella driftavbrott och trafikhindrande fel skall hanteras och åtgärdas skyndsamt efter felanmälan. Wx3s ansvar vid driftavbrott gäller ej den del av avbrottet som kan hänföras till Kund, fastighetsnät eller annat som står utanför Wx3:s kontroll.

 

11.     ANSVARSBEGRÄNSNING

Part har rätt till ersättning för direkt skada som motparten, eller någon för vilken motparten svarar, förorsakat genom vårdslöshet. Part har inte någon rätt till ersättning för indirekta skador, såsom utebliven handelsvinst, kostnader som blivit onyttiga eller andra följdskador. Parts ansvar är vidare för varje helt kalenderår, under alla omständigheter, begränsat till ett sammanlagt belopp motsvarande femton (15) procent av den Årliga ersättningen för utförda Tjänster under Avtalet.

Wx3 ansvarar inte för olägenhet, skada eller förlust som kan orsakas avbrott eller annan felaktighet på tele-/kommunikationsförbindelse, genom oriktigt expedierat, uteblivet eller försenast tele-textmeddelande eller genom störning i Tjänst, såvida det inte orsakats genom grov vårdslöshet av Wx3.

Oaktat ovan ansvarar Wx3 inte för skada som uppkommer för Kunden till följd av innehåll i data eller annan information som förmedlas vid användning av Tjänsten eller för skada orsakad av datavirus eller motsvarande, liksom för försening, förvanskning eller förlust av data. Inte heller ansvarar Wx3 för Kundens eventuella ersättningsskyldighet gentemot tredje man.

Den Årliga ersättningen beräknas till faktiskt erlagda avgifter för de tolv (12) månader som föregått skadetillfället, eller, om Tjänsten vid skadetillfället tillhandahållits kortare tid än tolv (12) månader, till tolv (12) gånger de genomsnittliga avgifterna per månad under den tid Tjänsten tillhandahållits. Om Avtalet omfattar flera enheter (t.ex. organisationsenheter) där endast vissa enheter orsakats skada, skall endast avgifter för de enheter som orsakats skada omfattas i beräkning av den Årliga ersättningen.

Kunden ska hålla Wx3 skadeslös för alla krav som tredje man riktar mot Wx3 med anledning av att Kunden felaktigt använt Tjänsten eller på grund av att Kunden levererat eller tillhandahållit data eller annat material vid användning av Tjänsten i strid med Avtalet. Wx3 har rätt att avräkna erlagt vite eller prisavdrag från skadeståndsersättning till den del vitet eller prisavdraget utgått på grund av samma försening eller fel som har förorsakat skadan.

Wx3 ansvarar ej för fel eller åtgärdande av fel hänförligt till den av Kunden använda terminalen (t.ex. mobiltelefonen). Wx3 ansvarar ej för personliga inställningar som Kunden gjort (e-postgrupper, filtrering, mappar, adressbok osv.) och förbehåller rätten att ta bort och ändra information om detta motiveras av kommersiella, driftmässiga och andra tekniska skäl. Wx3 ansvarar ej för programvara eller onlinetjänst som utvecklats av annan än Wx3. För hårdvara gäller respektive tillverkares garantivillkor, Wx3 åtar sig ingen annan garanti än denna.

Anspråk på andra parten skall, för att ej vara förfallet, meddelas andra parten skriftligen utan dröjsmål, dock senast inom sex (6) veckor, från då felet, bristen eller förseningen upptäckts eller borde ha upptäckts.

 

12. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER OCH SAMTYCKE TILL BEHANDLING

a. Wx3 behandlar personuppgifter i enlighet med var tids gällande personuppgiftslagstiftning. Wx3 behandlar exempelvis personuppgifter så som identifikationsuppgifter, kunduppgifter och trafikuppgifter. För samtliga uppgifter se Personuppgiftsbiträdesavtal. Andra personuppgifter som kan lagras är uppgifter om anställd, uppdragstagare eller andra användare hos Kunden som nyttjar Tjänst. Behandlingen sker för att fullgöra Avtal, tillhandahålla Tjänsten, fullgöra skyldighet enligt lag eller annan författning, myndighetsföreskrift eller beslut, begäran eller riktlinjer, för registervård, reklamationshantering eller i marknadsföringssyfte. Uppgifterna kan nyttjas i marknads och/eller kundanalyser, statistik, verksamhetsutveckling eller riskhantering av Wx3. Uppgifterna behålls så länge det finns ett syfte med behandlingen.

b. Kund samtycker till att Wx3 får ta del av material som lagras i Tjänst eller förmedlas via Tjänst för att säkerställa drift, förhindra brott eller fullgöra skyldighet enligt lag eller annan författning. Wx3 kan ta del av uppgifter för att förhindra spridning av virus eller spam, samt om nödvändigt ta bort sådan data som antas innehålla den typ av material.

c. Kund samtycker till att ta emot marknadsföring, kundundersökningar och information via e-post, SMS eller tryckt material från Wx3 eller företag som Wx3 samarbetar med. Wx3 får lämna ut Kundens namn, telefonnummer och adress till extern part för nummerupplysningsändamål, om inte Kunden uppgett att uppgifterna skall skyddas. Kund kan skriftligen anmäla till Wx3 om Kunden inte vill att uppgifter skall användas i marknadsföringssyfte.

d. Kunden ansvarar för att inhämta samtycker gällande behandling av personuppgifter enligt denna punkt gällande sina medarbetare.

e. Vardera part kan komma att agera som Personuppgiftsansvarig för sådana uppgifter som hanteras av Avtalet. Wx3 kan komma att agera Personuppgiftsbiträde för uppgifter som Kunden är Personuppgiftsansvarig för.

f. I Wx3 Personuppgiftspolicy (se wx3.se/villkor) finns information om vilka kategorier av personuppgifter som Wx3 hanterar, typ av behandling och laglig grund för de fall då Wx3 är personuppgiftsansvarig.

g. I det fall Kunden är personuppgiftsansvarig och Wx3 agerar som personuppgiftsbiträde gäller i första hand det mellan Wx3 och Kunden tecknade personuppgiftsbiträdesavtalet. I annat fall gäller punkt 12 h) till 12 o).

h. Kunden är ansvarig för behandling av personuppgifter enligt gällande lagstiftning. Wx3 förbinder sig att endast behandla personuppgifter i enlighet med lag, Avtal och Kundens skriftliga instruktioner. Wx3 skall heller inte behandla personuppgifter som inte är nödvändiga för att tillhandahålla Tjänsten enligt avtalet. Wx3 ska ha rätt till ersättning för direkta kostnader för att följa Kundens skriftliga instruktioner om dessa inte framgår av Avtalet.

i. Wx3 skall vidta de tekniska och organisatoriska åtgärder som överenskommits för att skydda personuppgifter. Åtgärderna skall vara av en säkerhetsnivå som framgår av GDPR Artikel 32.

j. Om någon som personuppgifterna avser eller tredje part begär information personuppgifter skall Wx3 hänvisa till Kunden. Detta tillämpas dock inte om Wx3 är skyldig att lämna ut uppgifterna enligt lag.

k. Wx3 skall utan dröjsmål underrätta Kunden, om det inträffar en personuppgiftsincident som innefattar Kundens personuppgifter i enlighet med Artikel 33 (GDPR).

l. Wx3 skall tillåta inspektion av granskande myndighet som myndighet enligt lag kan kräva. Wx3 har rätt till ersättning av direkta kostnader i samband med en sådan inspektion.

m. Wx3 får anlita underleverantör för att behandla personuppgifter (”Underbiträde”) inom och utanför EU/EES. Aktuella underbiträdanden kan erhållas genom kontakt med Wx3 helpdesk eller skall anges i Personuppgiftsbiträdesavtalet. Tillkomst eller ändring av underbiträde skall skriftligen meddelas Kunden. Om inte Kunden skriftligen återkommer inom 30 dagar anses ändringen vara accepterad. Om personuppgifter överförs till ett annat land utanför EU/ESS skall Wx3 säkerställa att det finns laglig grund för detta, tex. genom att använda EU-kommissionens standardavtalsklausuler.

n. Wx3 skall radera personuppgifter i samband med att Avtalet med Kunden upphöra, såvida det inte finns lagliga skäl att behålla dem.

o. Parterna är överens om att vardera part själv fullt ut ska bära eventuell sanktionsavgift som part blir skyldig att betala enligt gällande dataskyddslagstiftning. Wx3 är inte skyldig att utge ersättning för indirekt skador så som exempelvis utebliven vinst.

13. TRAFIKVILLKOR

Kund är införstådd med att Tjänsten och därtill anslutna tjänster (inklusive anslutna nät) kan ändras såväl avseende omfattning som innehåll, dock inte beträffande grundläggande funktionella egenskaper. Ändringar kan bl a. bero på förhållanden avseende anslutna tjänster eller beslutade ändringar av tjänster, tjänsteindelningar eller nätkonfigurationer. Wx3 förbehåller sig rätt att vidta sådana förändringar som avses i föregående stycke. Det åligger dock Wx3 att med minst en (1) månads varsel informera Kund om förändringar som påverkar Abonnemang eller Tjänst.

Kund har rätt att under innevarande abonnemangsperiod säga upp Abonnemanget utan kostnad, avgift eller annan förpliktelse, dock tidigast med verkan från sådan ändringsikraftträdande. Kund anses ha accepterat ändringen om Abonnemang nyttjas efter ändringens ikraftträdande.

Wx3 har rätt att ändra eller återkalla telefonnummer som medföljer Abonnemang, om detta är påkallat av affärsmässiga eller nummeradministrativa skäl. Kund får i god tid, och minst en (1) månad i förväg, besked om eventuell förändring eller återkallelse. Kund har rätt att utan kostnad, avgift eller annan förpliktelse säga upp Abonnemanget med verkan från det att sådan förändring träder ikraft. Särskilda trafikvillkor kan även gälla för vissa deltjänster inom Tjänsten. För respektive deltjänst hänvisas till separata villkor alternativt produktbeskrivning, vilka återfinns på www.wx3.se eller via Wx3 Kundservice. Kund kan använda Abonnemang för att ringa och/eller använda datatrafik i såväl nationella som internationella mobiloperatörers nät som Wx3 ingått så kallade roamingavtal med, d.v.s. avtal som ger abonnenter möjlighet att använda Abonnemang i andra operatörers mobilnät och då enligt respektive operatörs gällande villkor och priser samt enligt Wx3s gällande prislista. De nationella och internationella mobiloperatörers nät som är anslutna till Wx3s mobilnät för roamingändamål kan ha särskilda villkor för användning som avviker från Wx3s villkor. Det föreligger Kund att informera sig om de villkor som gäller vid användningstillfället, vilka Kund även åtar sig att följa. Information om vid var tid gällande roamingavtal finns på www.wx3 se. Wx3 förbehåller sig rätten att vidtaga åtgärder om Kund ringer/är uppkopplad onormalt lång tid.

 

14. MEDDELANDEN

Meddelande till Kund skall anses ha kommit denne tillhanda senast tre dagar efter det att meddelandet avsänts med post till den av Kund senast till Wx3 skriftligen anmälda adressen. Meddelande som sänts via SMS, MMS, e-postmeddelande eller telefax skall anses ha nått Kund omedelbart.

 

15. SEKRETESS

Parterna förbinder sig att inte, utan motpartens på förhand lämnade skriftliga medgivande, till tredje man yppa företagshemligheter eller annan information av konfidentiell karaktär som erhålls från motparten. Parterna förbinder sig att inte, utan motpartens på förhand lämnade skriftliga medgivande, för tredje man avslöja innehållet i detta avtal. Konfidentiell information skall endast begäras och mottas i syfte att främja samarbetet mellan Leverantören och Kunden. Parternas åtaganden skall gälla under avtalstiden och tillsvidare.

 

16. FORCE MAJEURE

Parterna är befriade från ansvar från brott mot Avtalet orsakat av omständigheter utanför parternas kontroll såsom olyckshändelse, brand, åsknedslag, explosion, krig, upplopp, översvämning, arbetskonflikt (oavsett om den omfattar parts personal eller ej) eller handling eller underlåtenhet från myndigheters sida eller handling eller underlåtenhet från någon som part ej uttryckligt åtagit sig ansvar för.

 

17. VILLKORSÄNDRING

Dessa Allmänna villkor Företag gäller tills vidare och kan ändras av Wx3. Villkorsändring skall aviseras senast en månad i förväg. Kunden har vid villkorsändring rätt att utan kostnad, avgift eller annan förpliktelse säga upp Avtalet, dock tidigast med verkan från sådan ändrings ikraftträdande. Kund anses ha accepterat ändringen om Abonnemang/Tjänst nyttjas efter ändringens ikraftträdande.

Om parterna har avtalat om bindningstid för Tjänst får en förändring i villkoren verkan tidigast vid utgången av bindningstiden. Wx3 förbehåller sig dock rätten att ändra villkor med ikraftträdande under gällande bindningstid om ändringen förorsakas av tvingande lagstiftning eller annan liknande omständighet utanför Wx3s kontroll.

 

18. TVIST M.M.

Svensk rätt ska tillämpas på detta Avtal. Tvist skall i första hand lösas genom förhandling och överenskommelse. Om parterna inte kan enas, kan tvisten prövas av Allmänna reklamationsnämnden. Reklamation med anledning av detta avtal skall framställas inom tre (3) månader efter det att part erhållit kännedom eller borde ha erhållit kännedom om det som reklamationen grundas på. Reklamation ska göras skriftligen.

Tvist i anledning av detta avtal skall slutligt avgöras genom skiljedom administrerat vid Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut (Institutet).

Institutets Regler för Förenklat Skiljeförfarande skall gälla om inte Institutet med beaktande av målets svårighetsgrad, tvisteföremålets värde och övriga omständigheter bestämmer att Regler för Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut skall tillämpas på förfarandet. I sistnämnda fall skall Institutet också bestämma om skiljenämnden skall bestå av en eller flera skiljemän.

 

19. NUMMERPRESENTATION

Abonnemang/Tjänst medför att Kunds telefonnummer visas i mottagande abonnents display. Telefonnumret kommer inte att visas om abonnenten har hemligt mobilnummer eller om abonnenten själv har valt att dölja nummer för utgående samtal. Numret kan dock inte döljas när Kund skickar SMS, MMS eller använder datatjänster.

 

20. UPPHÖRANDE i FÖRTID

Endera parten äger rätt att skriftligen säga upp detta avtal med 60 dagars skriftligt varsel om; (i) den andra parten begår ett väsentligt avtalsbrott och har underlåtit att

vidtaga rättelse inom 60 dagar efter skriftlig anmodan därom, (ii) den andra parten försätts i konkurs, inleder företagsrekonstruktion, Leverantören träder i likvidation, eller visat andra klara tecken på att ha kommit på obestånd.

 

21. ÖVERLÅTELSE M.M.

Abonnemang eller Tjänst får inte överlåtas utan skriftligt samtycke från Wx3. Sedvanlig kreditprövning kommer att utföras på den som önskar överta Abonnemang/Tjänst. Ingen överlåtelse godkänns förrän Kund reglerat samtliga eventuella skulder till Wx3. Om Abonnemang/Tjänst överlåts, svarar frånträdande Kund för förpliktelser som uppkommit före överlåtelsen och tillträdande kund inträder i frånträdande Kunds ställe för förpliktelser som uppkommit efter överlåtelsen. Wx3 har rätt att överlåta Abonnemang/Tjänst till annat bolag inom samma koncern. Wx3 skall även i övrigt ha rätt att överlåta Abonnemang/Tjänst utan Kunds samtycke, såvida det inte finns särskilda skäl att anta att det övertagande bolaget inte kommer att fullgöra sina skyldigheter enligt avtalet på ett för Kund tillfredsställande sätt.

22. UNDERLEVERANTÖRER

Wx3 äger rätt att utan Kundens medgivande nyttja underleverantörer för att fullgöra åtaganden enligt Avtalet. Wx3 svarar för underleverantörens arbete som för sitt eget arbete.

23. AVTALSPERIOD & BINDNINGSTID

Om inget särskilt har avtalats löper Avtalet efter den inledande avtalsperioden eller bindningstiden med en ömsesidig uppsägningstid om tre (3) månader om inte Avtalet sagts upp senast en (1) månad före utgången av den inledande avtalsperioden eller bindningstiden. Uppsägning skall ske skriftligen.

Begäran av portering av Abonnemang är att likställa med uppsägning av Abonnemang, vilket innebär att Abonnemanget kommer att upphöra sedan portering skett. Abonnemang som inte aktiverats av Kund kan inte porteras.

Vid Kunds uppsägning eller begäran om portering förbehåller sig Wx3 rätt att omedelbart slutfakturera Kund ej erlagda avgifter och i förekommande fall andra fasta avgifter för resterande Bindningstid. Kund har möjlighet att lösa kvarvarande Bindningstid genom att erlägga de abonnemangs/tjänsteavgifter som återstår till dess Bindningstiden löpt ut. Dessa i förväg inbetalda avgifter läggs inte till abonnemangets eventuella samtalspott. Har Abonnemang/Tjänst förklarats vilande förlängs i förekommande fall Bindningstiden med lika lång tid som vilandeförklaringen varar. För det fall Kunden utnyttjat sin rätt att säga upp Abonnemanget/Tjänsten p.g.a. förändring av villkoren för Tjänst återbetalas innestående medel till kunden, inklusive eventuellt inbetalda fasta avgifter som avser tiden efter Abonnemangets/Tjänstens upphörande.

24. AVTALETS & TJÄNSTS UPPHÖRANDE

Om Avtalet upphör att gälla upphör all rätt för Kunden att använda Tjänst. Eventuellt av Wx3 tillhandahållen eller lånad utrustning skall återlämnas. Wx3 ska på begäran stötta kunden i skälig omfattning med bytet till eventuell annan leverantör. Wx3 har rätt att ta ut en skälig kostnad för detta arbete.

Om ett Abonnemang/Tjänst upphör att gälla, upphör automatiskt all rätt för Kund att använda Wx3s nät och därtill anslutna tjänster.

Erlagd avgift som avser tiden efter Abonnemangs/Tjänsts upphörande återbetalas ej till Kund. Kund är skyldig att erlägga full avgift för påbörjad månad oavsett när i månaden Abonnemanget/Tjänst upphör. Detta gäller dock inte då Kunden utnyttjat sin rätt att säga upp Abonnemanget/Tjänst p.g.a. förändring av villkoren för Tjänst, varvid avgift som avser tiden efter abonnemangets/Tjänstens upphörande återbetalas till Kunden.

 

——————————————————————————————————————————————————————————————————————————–

Wx3 Telecom AB                                                                         

Österögatan 1, 164 40 KISTA                                                                                                                  Office: +46 8 525 083 00                                                                                 Org. Nr: 556613-6593

Web: http://www.wx3.se